Vis enkelt innlegg
Gammel 16-06-19, 20:14   #56
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.877
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varmepumpe versus bioolje - trenger innspill - er desperat

Jeg har to varmepumper og jeg skjønner ikke helt hva dette bråket dere snakker om er. Utedelen vår sitter utenfor stua, omtrentlig tre meter fra sofaen og jeg kan ikke med min beste vilje påstå at jeg hører varmepumpa til hverdags. Den kan høres så vidt i et helt stille hus på de aller, aller kaldeste dagene (mins 15-20 grader) når den jobber for fullt, men ellers ikke. Innedelen høres ikke i hele tatt. Varmepumpen brukes ikke om sommeren, så derfor er det ikke noe problem verken for uteplassen i hagen eller åpne vinduer på soverommene om natten.

Bioolje er jo kun en midlertidig løsning, så det hadde jeg sett helt bort fra. Varmepumper finnes det mange typer av og den bør selvsagt tilpasses leiligheten dere har. Jeg ville tatt kontakt med flere selgere og bedt om tilbud. Vi betalte rundt 25.000 for varmepumper som varmer opp både kjellerleiligheten og hovedetasjen hos oss, pluss noen tusenlapper for elektrikerarbeid. Vi hadde ikke hatt råd til å varme opp tilsvarende areal med panelovner. I følge min mann (ingeniør, jobber med energiberegninger), så kan man grovt sett regne at man får fire ganger så mye strøm igjen som man putter inn i en varmepumpe.I en panelovn er samme forhold 1 til 1. Om det vil lønne seg for dere, kommer jo an på hvor stort fyringsbehov dere faktisk har.

Har dere mulighet til å sette inn en moderne rentbrennende vedovn, så er jo det en både behagelig og effektivt måte å varme opp på. Hvis man da har enten varmepumpe eller panelovner som kan gi grunnvarmen, så er det raskt og enkelt å fyre opp de siste gradene med en vedovn.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat