Vis enkelt innlegg
Gammel 18-08-19, 16:16   #1
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.422
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trodde jeg drepte gjærdeigen, men så livna den til igjen?

Clickbait-tittel.

Bolledeigen heva seg ikke noe særlig på en time, så jeg tenkte at jeg hadde brukt for varm væske og drept gjæra. Brettene sto nå likevel der, og et par timer etterpå så jeg at de hadde heva seg. Putta dem i ovnen og stekte og de smakte like bra som vanlig.

Snodig? Kald deig bruker lang tid for å heve, men (for) varm deig? som jeg tror jeg laget.

Varma vann og flytende margarin sammen i kasserolle. Det ble litt for vamt, så jeg venta litt mens det kjølte seg ned litt. Så helte jeg det oppi bakebollen der mel og tørrgjær lå og venta, og kjørte kjøkkenmaskinen i flere minutter.

Lot deigen hvile i ti-femten minutter før jeg rulla den ut. Kjente at den var ganske varm, og tenkte at litt varm væske i kombinasjon med stålbolle (som kjentes varm ut) kanskje gjorde at det gikk varmgang i deigen.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat