Vis enkelt innlegg
Gammel 01-05-23, 12:05   #5
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.891
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor legge ut stakk? (Oslo)

Hvis du skriver hva slags bunad det dreier seg om, så kan jeg si noe om arbeidsmengde og eventuell framgangsmåte om det hjelper deg.

Forøvrig anbefaler jeg så sterkt jeg kan at man bruker fagfolk, dvs bunadstilvirkere og ikke en mer eller mindre tilfeldig funnet sysjappe ett eller annet sted. Det er stor forskjell på sømteknikker og snitt på en bunad og en kjole og det er dessverre ikke alle som tar på seg å endre en bunad som vet hva de gjør. Jeg har hatt flere grelle eksempler inne på syverkstedet mitt på bunader som i varierende grad har blitt herjet med og også fullstendig ødelagt pga omsøm utført av ukyndige. Problemet ditt nå er jo at sannsynligheten for å finne en utdannet innen bunadsfaget som har tid nå, er omtrent lik null. Hvis du har en bunadskyndig tante, så bruk heller henne enn noen du ikke vet noe om. Storteig bunad er absolutt en god anbefaling, men du skal være heldig om de har tid.

Jeg synes folk er utrolig dristige til å overlate sitt svært kostbare stasplagg til en tilfeldig oppdaget «skredder» ett eller annet sted. Ha respekt for fagkunnskap også i denne bransjen. Og fagkunnskap er altså noe langt mer enn å kunne legge opp en dressbukse eller sy en kjole uansett hvor fin kjolen er. Det er nok av eksempler på svært dårlig utført arbeid både av nyproduserte bunader og omsøm/reparasjoner utført av folk som kanskje er gode på kjole/drakt/dresser, men som slett ikke burde tatt i en bunad.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat