Vis enkelt innlegg
Gammel 03-11-23, 11:14   #9
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.534
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norge har verdens reneste mat!!

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Vi bruker et lokalt gårdsutsalg en del. Og en lokal kjøttleverandør. Og jeg forsøker å utøve forbrukermakt når jeg handler i butikk og velge norsk. Men jeg er jo litt opptatt av at leddene etter bonden får såpass stor del av kaka. Hjelper det bonden at jeg handler fra Tine og Gilde, når bonden uansett får for lite for det han leverer til dem?

Ja det hjelper mer enn om du handler EMV. Prisen for melk/kjøtt til bonden er den samme. Men bår tine får overskudd får bonden det utbetalt som en sum pr levert liter. Den etterbetalingen kommer som regel i mai og utgjør stor forskjell. Om det handles fra q eller Synnøve skjer ikke det.
Samme er med Nortura. Men lokalt er enda bedre. Da går en mye større andel til bonden (som også har større utgifter) og selv om det ikke er fett å drive med det heller så har men bedre kontroll over alle leddene.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat