Vis enkelt innlegg
Gammel 12-11-19, 15:21   #1
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.235
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eventyr uten hjelpeløse kvinner

Jeg leser litt eventyr for treåringen, men irriterer meg over hvordan kvinner blir fremstilt, hvor deres viktigste egenskap er å være pen, mens de blir reddet av en mann. Denne artikkelen viser meg at dette er en gammel problemstilling, men at det kanskje egentlig ikke trenger å være et problem i eventyr generelt:

Sitat:

Morollón Diaz-Faes mener ideen om at passive prinsesser er typisk for eventyrsjangeren er feil.
– Eventyrene er fulle av aktive kvinnelige karakterer, men de eventyrene vi kjenner best og som i tillegg er adaptert av Disney, er de som inneholder passive prinsesser, forteller hun.

– De mest kjente elementene fra eventyrene, slik vi kjenner dem i dag, er også gjerne et produkt av nyere tolkninger.
Kysset er et klassisk eksempel på dette, mener Morollón Diaz-Faes.

– Prinsen som vekker den sovende prinsessen med et kyss opptrer bare i ett av de opprinnelige eventyrene om Tornerose. I andre versjoner våkner hun av seg selv etter hundre år, sier hun.

– Og prinsessen som kysser den forheksede frosken og slik forvandler den tilbake til en prins, er også et produkt av en nyere tolkning. I eldre versjoner av eventyret forandres frosken til en prins fordi hun kaster den i veggen.

Men er det noen av dere som kjenner til bøker (på norsk) som inneholder denne typen eventyr?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat