Vis enkelt innlegg
Gammel 17-06-20, 09:26   #23
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva blir årets nyord?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, det tror jeg også. Det har vel allerede skjedd. Det tror jeg er uunngåelig, men syns likevel ordet er godt, fordi det er så presist, og så peker det litt på hvor overfladisk denne fargemarkøren er, for å kategorisere folk. Samtidig som at det anerkjenner at det i blant er behov for det.

Jeg syns det er trist at "våre nye landsmenn" fikk en sånn skjebne, for det var virkelig en utstrakt hånd og en veldig inkluderende gest fra kongen den gang det ble brukt første gangen.

Ja, er enig i at det er et godt ord for å understreke det tullete i denne kategoriseringen av folk, at fargen ikke har noe med egenskaper å gjøre, det er bare hud (men når uttrykket brukes i rasismedebatten er det viktig å huske på at akkurat i Norge er mye av rasismen også rettet mot den samiske befolkningen, så vi må være forsiktig med å snevre problemet inn til kun å dreie seg om hudfarge). Men nå sporer jeg fullstendig av nyorddebatten, sorry.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat