Vis enkelt innlegg
Gammel 04-08-21, 15:15   #123
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Transkjønnede og idrett

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Dette tenker eg og på. Men eg trur ikkje løysinga er å inkludere alle kjønn i kvinneklassen. Nettopp fordi kvinner i utgangspunktet opplever så mykje diskriminering i idretten framleis. Eg trur heller løysinga er å tenke nytt rundt dette med klasser på eit overordna plan, der alle kjønn må kvalifisere seg til å delta og bli inndelt i riktig klasse. Sjølv om kvite cis-kvinner er heldig stilt på verdsbasis, er ikkje det eit argument for å sjå bort i frå at kvinneidrett er ein felt som har lang veg igjen å gå. Og mitt dilemma her er at kvinneidretten sin status er slik at dette å inkludere alle unntatt cis-menn i kvinneklassen, blir å sette svake grupper opp mot kvarandre.

Ok, åpnet munnen igjen likevel.

Litt av grunnen til at jeg reagerer på "løsningen" med å stappe alle som ikke passer inn i "cis-mann" i kvinneklassen, er at da blir "cis-mann" igjen standarden som definerer alt.

Jeg ser at det er en god del problemer med "cis-kvinne"-malen, som ser ut til å være forholdsvis snevert basert og eurosentrisk også, men la oss ikke miste det feministiske målet av synet: (Cis-)Mannen er ikke normen som alt skal vurderes ut fra. Det er mange normer.

Så bør også "mange normer" romme et større utvalg av måter å være toppidrettsutøver på. Dette har transkvinner, transmenn og cis-kvinner til felles.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat