Vis enkelt innlegg
Gammel 04-01-20, 19:20   #13
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger hjelp med å løse en gåte

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Jeg leser det som at "han med penger skapt av to brødre" og "endelig den verdenskjente artisten og kjæledyret hans" er to separate personer, og ikke nødvendigvis har noen tilknytning til hverandre?

Har Astrup eller skulpturen noen tilknytning til noe område på Sørlandet?

Det er litt vanskelig å vite om brødrene og kjendisen har med hverandre å,gjøre, sånn oppgaven er formulert. Vi har vært innom dette sporet vi også, og tenkte først på Tjuvholmen. Så lurte vi på om området Tjuvholmen/Bygdøy har et navn for da kan vi få med vitenskapsmannen (Heyerdahl) og kjent utgang kan jo være fergekaia. Men så er det ikke Astrup selv kanskje heller? Siden det er «han med penger skapt av 2 brødre».. Så en med tilknytning til dem kanskje?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Torstein Moland var sentralbanksjef i Norge i 1994-1995. Det er ganske kort tid, så det er mye mulig de refererer til han.

Ja, det er han vi tenker på og som gjør at vi havnet i Vegårdshei siden det er der Tjostolv Moland er fra. Men det er jo mange som har vært i Afrika og mange viktige som har jobba i bank, så dette kan være et feilspor.

Opprinnelig lagt inn av Ørnekvinnen, her.

Hva mener de med «område»? Hvor stort område kan det være snakk om? Her kan man f.eks. tenke seg at det er et sted, en kommune, en del av et fylke (indre-Agder), et fylke eller hele Sørlandet. Hvordan er det i de andre oppgavene?

Det vet jeg ikke, jeg har ikke vært med på å løse de andre oppgavene. Jeg vet bare løsning på oppgave 1 og det er Hommelvik, så det er ganske spesifikt. Men her står det i oppgaven at det er et område så derfor tenker vi svaret kanskje ikke er et stedsnavn, men noe ala Sørlandet, Agder, Romerike el.l.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat