Vis enkelt innlegg
Gammel 16-05-18, 09:36   #48
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du en bunadsramp?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg har også hatt min i over 30 år, og på 80-tallet brukte jeg sjalet sånn som Husfliden ville ha det da; at det lå langt utover skuldrene og sto opp, og fullstendig hindret bevegelsesfriheten. Har det blant annet sånn på konfirmasjonsbildene fra 86. Hatet sjalet da, særlig fordi jeg danset folkedans og det var veldig i veien. Men da de forandret på hvordan sjalet skulle bæres på 90-tallet, falt alt på plass. Det er ikke vanskelig å legge sjalet riktig heller, man må bare prøve et par ganger. Men man må ha relativt tettsittende liv rundt puppene for at det skal holdes på plass, da.

Jeg har nordlandsbunad (også ), men har ikke brukt den på mange år, siden jeg liker den andre jeg har bedre. Men den tiden jeg brukte den strevde jeg også med sjalet, med kunstig dandering ytterst på skuldrene, helt til Stompa lærte meg hvordan det skulle gjøres. Livet mitt er forresten innsvingt og sitter helt inntil, og er heller ikke for langt. Det vil si at det er kortere enn man ofte ser på nordlandsbunader, men det er fordi jeg er skapt slik, med midjen høyt oppe, og livet på bunaden er tilpasset min fasong. Men det er jo slik den skal være. Ser en del som har for langt liv, og da krøller det seg opp og blir unett. Jeg har forresten også lua til nordlandsbunaden, og brukte den alltid sammen med bunaden.

(Men jeg mener bestemt å ha sett deg i en annen bunad også Stompa? Hamarøy, eller noe annet rødt? Eller husker jeg feil?)

Jeg bruker ikke øredobber selv, men jentungen på snart 13 ønsket seg intenst bunadøredobber etter å ha sett alle andre sine i konfirmasjon sist helg. Hun har bursdag i slutten av juni, men fikk slike øredobber i går, i bursdagsgave på forskudd, av sin tante, slik at hun skal få bruke dem i morgen. Hun ble enormt glad, og nå gleder hun seg ekstra mye til å ha på bunad 17.mai, bare på grunn av det (og sikkert også pga bunadskoene med hæl, noe som også var skikkelig stas). Og det er det jo verdt. Her om dagen sa hun faktisk at det beste med 17.mai er å få ha på seg bunad.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 16-05-18 kl 09:47.
My er ikke aktiv   Svar med sitat