Vis enkelt innlegg
Gammel 29-08-20, 05:26   #15
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan vurdere skolemodenhet?

Tenker at det uansett vil være store forskjeller i en klasse, og at forskjellen mellom gutter - etter det jeg har fått med meg av statistikk - er større enn mellom jenter og gutter. Guttene har større strekk i laget, men kjønnsforskjellen er vel overdrevet, og så er det vel ikke bare gutter som ikke kan sitte stille som kan streve. Høst- og vinterjenter kan også streve, men ikke nødvendigvis på en måte som lett tiltrekker seg oppmerksomhet.

Når det gjelder det siste, er det for meg interessant med den dørgende stillheten rundt hva vår kultur formidler til gutter og jenter. Har tenkt mye på det oppover i skoleårene. Det er ikke noen tvil hos meg om at også progressive, oppegående, likestillingsopptatte foreldre har tydelige forskjellige forventninger til barn etter kjønn. Gutter i klassen løper rundt på måter som ei jente aldri ville sluppet unna med uten å bli snakket til av foreldre. Er det slik at vår kultur oppmuntrer atferd hos gutter som er kontraproduktiv ifht å lykkes på skolen? Er det de voksne som setter opp noen gutter til å mislykkes? For da må vi gjøre noe med det. Det er jo ikke sånn at disiplin ikke er maskulint. Det er vel ikke noe mer maskulint eller disiplinert enn forsvaret, munkeordener og gutteskoler. Eller ta en sånn enkel markør som «hvilken bursdagspresang til en 3, 7, 10-åring?» Selv her inne på FP vil det fort komme spørsmål om kjønn, og forslagene vil bli ganske forskjellige. Selv om man ikke spør om hva ungen liker. Det er ikke så lenge siden en gutteaktivitet var å bygge modellfly, støpe tinnsoldater og andre finmotoriske, stillesittende aktiviteter, heller.

I endel andre europeiske land er det ofte gratis førskole fra 2,5 eller så, og det er vel grunn til å tro at foreldre velger det framfor dyre barnehager. Har snakket med lærere fra andre land som forteller om helt andre gruppestørrelser for ganske små barn enn her i Norge. Det betyr et helt annet fokus på viktigheten av konform oppførsel, eller hva jeg skal si. Så er det de norske barna som ikke sitter ned og følger med? Det vet jeg ikke, men synes det er et interessant spørsmål. Vi får ihvertfall ikke mye igjen for pengene vi spytter i utdanning, etter OECD-tallene.

Det jeg er veldig glad for for mine barn, er at de i de første årene hadde trinnundervisning, og at det på klassen var to lærere, en førskolelærer og en allmennlærer. Det var så bra med det laget. Den styrken det var for lek og å skape tilhørighet med barnehagepedagogikken. I tillegg til at de kunne dele opp i lesegrupper osv. Men det første året sa også lærerne at det var sjelden de kunne ha økter på mer enn 20 min før det var nødvendig med et brekk. Da var det nok godt å være to, for å kunne variere.


Sist redigert av Charlie : 29-08-20 kl 05:33.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat