Vis enkelt innlegg
Gammel 28-08-20, 14:07   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vurdere skolemodenhet?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg tror at en endring av trinnsystemet hvor barn blir fulgt opp etter behov og modenhet i stedet for alder, vil favne bredere enn at hver forelder skal vurdere om ens eget barn er klar for skolestart eller ikke. Det er litt sånn Montessori er bygd opp, er det ikke? Prosjekter på tvers av trinn?

Større rom for hoppelopping, som Gaia skriver, og større rom for de som har gjort seg ferdig med hoppeloppingen.

Jeg begynte selv et år for tidlig på skolen og er ikke traumatisert av det på noe vis, faglig var det svært uproblematisk og sosialt var det så mye annet som var føkka så forskjell i alder hadde lite å si fra eller til.

Å vurdere om ens eget barn er skoleklar eller ei krever jo også god kjennskap til hvordan skolen fungerer, og det er det rimelig vanskelig å vite med ens førstefødte, for eksempel.

Enig i dette. Også vil det alltid være store forskjeller fra skole til skole, så om tidlig skolestart har funket på en, kanskje det ikke gjør det på en annen. Eller omvendt. Jeg syns at vi må ha større rom for at barn lærer i ulikt tempo. At man ikke får panikk om en unge bruker hele første klasse til å ramle av stolen og ikke lærer å lese. Jeg tror også at det negative språket man bruker, spesielt å omtale gutter som skoletapere, er selvforsterkende.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat