Vis enkelt innlegg
Gammel 14-11-19, 09:55   #1
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.394
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Gulv i kjeller, beholde eller bytte?

Eller hjelp vi pusser opp. Etter mye om og men ser det ut til at mellomste endelig skal få sitt eget rom. Nå har vi fått satt inn et vindu og flyttet en vegg slik at kottet kan bli til soverom.



Fra før av er gulvet dekket med en rødgylden parkett, som dekker hele etasjen: tre, snart fire soverom + gang mellom rommene og trappa. Parketten er ganske sliten, men det er ikke aktuelt (for dyrt) å bytte ut hele gulvet på en gang. Samtidig tenker jeg det er tullete å bytte ut noe som fortsatt virker, selv om det ikke er så pent og moderne lengre. Så jeg trenger litt hjelp fra noen erfarne opp-pussere/husbyggere.


Argumenter for skifte av gulv (først og fremst på barnerommet, kanskje også i gangen)

  1. Gulvet er mørkt og umoderne.
  2. Gulvet er slitt på grunn av hard bruk over mange år.
  3. De som la gulvet gjorde det uten å ta vekk listene, slik at det er en stor glipe mellom gulvbelegg og gulvlist, noen steder er det lagt en ekstra list utenfor der igjen, andre steder er det bare en støvsamlende grop, problemstillingen finnes igjen i hele etasjen.
Argumenter for å beholde gulvet:
  1. Det er parkett, som er relativt varmt selv om det ligger rett på betongen. Det blir dyrt å bytte ut med tilsvarende kvalitet og egentskap. Økonomi.
  2. Mijø: det er tullete å bytte ut noe som egentlig fortsatt virker bare fordi... Vi har noen flak med ekstra parkett liggende som kan lappe de stedene det blir hull på grunn av flytting av vegg.
Så det jeg egentlig lurer på: hvilket gulv er mest hensiktsmessig for soverom i kjeller/på bakkeplan, tenker først og fremst på temperaturen.


Finnes det noen gode løsninger for å tette igjen de super-irriterende hullene mellom vegg og gulv. Kan man for eksempel pusse ned og male parkett? Må tilstå at jeg da nok vil helle mot å kjøpe nytt framfor å legge ned dager av mitt liv på noe som kanskje blir stygt.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat