Vis enkelt innlegg
Gammel 12-09-22, 14:38   #7
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan sette opp et blomsterbed?

Jeg elsker blomster og har flere, store, staudebed som er bygget opp gjennom mange år. Det er lurt å velge planter med ulik blomstringstid, men det finnes også mange stauder som blomstrer i mange uker på rad, og noen som blomstrer tidlig og så kommer igjen utpå sommeren med ny blomstring.

Det er viktig å være litt tålmodig. Det kan ta noen sesonger (år) for en staude å etablere seg skikkelig. Hvis den er litt stusslig de første årene etter planting så er det ganske vanlig. Dessuten så kan stauder ha enkelt-år der de ikke er så fine, men så fornyer de seg og blir kjempefine året etter.

Jeg pleier å velge stauder jeg syns ser fine ut, som er humle-og-bie-vennlige, og som jeg tenker passer i bedet ut fra farge, høyde, utbredelse og blomstringstidspunkt. Jeg har også fått masse stauder fra bed hos mine foreldre og min farmor. De er jo virkelig "there to stay", så noen av de jeg har er av eldgammel opprinnelse.

Og så må man tåle at de innimellom bare dør. For noen ganger vil det seg bare ikke.

På våren og midt sommeren så gjødsler jeg med et eller annet langtidsvirkende, og ellers er det bare å vanne, luke og nyte synet.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat