Vis enkelt innlegg
Gammel 13-04-18, 15:45   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er tanken bak at det er sunt å kjede seg?

Jeg sporer av, og lurer på om dette med å kjede seg er kulturelt betinget.

Da jeg hadde et feltopphold et asiatisk land en gang for mange år siden la jeg merke til at de lokale ofte bare stod og hang, og, i min oppfatning, "kopet". En lokal fyr jeg snakket med hadde lagt merke til det samme, bare motsatt. At vi utlendingene alltid holdt på med noe. Hvis vi ikke hadde noe å gjøre fant vi i det minste noe å lese på (var før mobilens tid dette :knirk: ). Han lurte på om vi aldri bare gjorde ingenting. Jeg sa at det nok er fordi man ikke vil kjede seg, og jeg spurte med det samme om ikke han syntes det var kjedelig å bare stå der og gjøre ingenting. Det virket ikke som om han forstod spørsmålet engang. Å ikke gjøre noe var trolig bare en etterlengtet luksus.

Redselen for å kjede seg er jo en ting, en annen ting er vel den inngrodde forestillingen om at lediggang er roten til alt ondt, og det å bare stå og kope, uten å ha noe nyttig å gjøre, eller uten i det minste å ha en eller annen form for underholdning, er noe som ikke tar seg ut i vår kultur. Da er man enten dum, til overs, eller, gud forby, lat. Så følelsen av kjedsomhet er kanskje alarmen vår som skal hjelpe oss med å holde oss i aktivitet, slik kulturen vår krever.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 13-04-18 kl 15:52.
My er ikke aktiv   Svar med sitat