Vis enkelt innlegg
Gammel 17-08-10, 21:20   #76
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.028
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Husfliden er jo fremmere av Norsk flid og for ivaretakelse av tradisjoner innenfor dette området. Bunadene er som jeg forstår utført for hånd og er utført som tradisjonellt håndtverk. For Nordmørsbunadens del blir den sydd hos husfliden enten i Surnadal eller i Kristiansund. Jeg vil tro de er dyktige begge steder. Jeg vet at de er flinke i Kristiansund, og jeg ser ikke for meg at resultatet er særlig annerledes om man får den sydd i Surnadal.
Man kan ta mål hos sin lokale Husflidbutikk også sender de over mål og ønsker til de avdelingene som produserer den bunaden du ønsker.

Norske Bunaders bunader er maskinsydde i Kina, tror jeg. Dermed også en markant forskjell i pris. Jeg har bare sett de gjennom butikkvindu og de så helt OK ut. Man ser at de ikke er håndsydde da, og for min del er sjarmen litt borte da, men smak, behag og økonomi får nesten avgjøre dette.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat