Tråd: Bier
Vis enkelt innlegg
Gammel 25-05-21, 12:23   #1
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.488
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bier

Tidligere har det, med jevne mellomrom (ca hvert andre år) vært problemer med mye veps rundt huset, som smyger seg inn mellom borkledningen og lager bol i veggene. Det har til tider vært så plagsomt at det er problematisk å sitte utendørs, og mat ute har vært umulig. Vi har løst det med å tette med byggeskum der vi ser de forsvinner inn (de finner alltid nye steder, slik er det bare med eldre trehus, men det holder en stund om gangen). På ett tidspunkt har mannen også montert en kraftig industristøvsuger foran åpningen, og fanget all vepsen med den. Diverse kjerringråd og hjemmesnekrede vepsefeller har også vært brukt.

I år har vi fått et nytt "problem". Vepsen ser ut til å ha blitt skiftet ut med bier. Disse summer også rundt husveggene og kryper inn under bordkledningen. Så nå er jeg litt i villrede, jeg vil jo ikke være en biemorder. Hvis vi tetter igjen åpningene i veggen uten videre - hva om vi kverker en dronning? Og vi kan jo ikke støvsuge dem heller. Jeg har et plommetre og et morelltre jeg trenger å få pollinert, i tillegg jordbær og en hel masse blomster, og jeg har ikke spesielt lyst til at verden skal gå under. Så jeg vil jo egentlig ha dem her. Men helst i blomstene, ikke i veggen, og ikke summende rundt ørene når jeg skal kose meg i sola (de er heldigvis ikke like pågående som vepsen da, men likevel).

Så what to do? Noen som har tips?

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat