Vis enkelt innlegg
Gammel 27-06-14, 11:36   #41
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.599
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken - er KS' forslag på linje med andre land i Europa

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Er du sikker? Problemet med å ha fått en så elendig karakter i matte er at man da kan ha gått glipp av endel hovedpoenger som gjør at man kan finne på å undervise helt feil også på lavere klassetrinn.

Ja, jeg er sikker på at selve mattekunnskapene er høyere (jeg vet ikke noe om faget før 2010, så det kan jeg ikke uttale meg om). Det som er skremmende med å ha lav kompetanse fra lærerutdanninga er ikke å ha dårlige kunnskaper i akkurat regning (f.eks.), men å ha dårlige kunnskaper i fagdidaktikk. Det jeg har sett av pensum, det rent matematiske, læres det bort null og niks om f.eks. elementær ganging, så kan man ikke det fra før vil man slite uansett. Men da vil man heller ikke komme seg gjennom med stå-karakter.

Men så kan man også ha glimrende fagdidaktiske kunnskaper og likevel få en E i faget. Jeg må få legge til at jeg uansett synes det er problematisk at alle skal kunne undervise i alt, selv om de ikke har studiepoeng i det fra utdannelsen sin. En jeg hadde praksis sammen med ble tvunget til å undervise i engelsk med dette som argument og dersom dette er noe han blir tvunget til når han kommer ut i jobb også, vil det være katastrofalt for elevene. Han snakker engelsk på "Petter Solberg-nivå" (og er klar over set selv, så dette er ikke uthenging). Men problemet slik jeg ser det er ikke da at studenter som har dårlig karakter i engelsk eller matte for den del fra vgs. får lov å bli lærere, men at det forutsettes at vi som utdanner oss til lærere skal kunne undervise i alle fag. Jeg synes veldig synd på de fremtidige elevene mine dersom jeg en gang i fremtiden tvinges til å undervise i kunst og håndtverk, for å si det sånn. Det er altså systemet det er noe i veien med, ikke lærerne.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat