Vis enkelt innlegg
Gammel 15-11-21, 14:02   #1
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Hvor var landsbyen?

For en ukes tid siden kom det opp et navn på en slektning av meg, dette i samband med en kriminalsak. Jeg ble, selv om jeg visste at denne personen har levd litt slik og litt sånn, overrasket. Hvorfor endte han der, liksom? Jeg husker han fra de somrene jeg møtte han som barn og ungdom, en knalltrivelig og vilter fyr.

Jeg ble som sagt ganske paff og har snakket med noen slektninger om han. Kunne utbrodert mye, men det jeg vil frem til er: Det kommer frem at denne personen ikke har hatt en enkel oppvekst. Kort oppsummert, han var utsatt for ganske grov omsorgssvikt. Og alle visste. Ingen gjorde noe. Ingen!

Samtidig kommer jeg på en skolekamerat fra ungdomsskolen og videregående. Kompisene hans har i voksen alder fortalt hva de så hjemme hos han. Igjen. Alle visste. Ingen gjorde noe. (Da klandrer jeg ikke kompisene, men et kobbel av voksne. Slektninger, naboer, skole, helsevesen...)

Det er bare to av mange.

Hvor var denne landsbyen som skal stå sammen om å oppdra et barn på 70-tallet? 80-tallet? Sågar på 90-tallet.

En ting er når ting skjer i det skjulte, det kan være vanskelig å avdekke. Men når det bortimot allment kjent, "nei, de ungene har det ikke så bra hjemme". Hva da?

Systemet er heldigvis mye bedre nå enn det var for noen tiår siden og jeg håper og tror at det er lettere å bry seg enn å overse for "nabokjerringene" også.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat