Vis enkelt innlegg
Gammel 30-07-19, 17:28   #131
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?

Jeg leste kronikken mest som en veldig sårhet over at foreldrene ikke prioriterer en relasjon til barnebarna, med en bibemerkning om avlastning, og så var den dustete generaliseringen om "besteforeldre nu til dags" lagt til på en måte som virket som om den nesten var bestilt, eller den kom som resultat av at det er ENDA sårere å ikke bli prioritert dersom det ikke er VANLIG en gang. Et samfunnsproblem er det lettere å ikke ta så personlig, tross alt.


Generelt så bruker jo besteforeldre nå MER tid på barn og barnebarn, både med praktisk hjelp og hyggelig samvær, uten at det hjelper dem som ikke får det, så veldig. Det henger sikkert sammen med at foreldre generelt er involvert i barns liv etter at de blir voksne, mer enn før. Den romantiserte gammeldagse storfamilien tror jeg ikke har vært så kjempevanlig. Folk reiste ut i verden da de ble konfirmert. For akkurat odelsgutten som etter hvert overtok gård, så var det besteforeldre på tunet, men ellers var det vel ikke så mye "one big happy family" så mange steder, var det? Og ofte hadde de eldre både dårligere helse og/eller mer arbeid og strøk med ganske unge, så de hadde langt mindre mulighet til å bidra også.

Jeg hadde et godt forhold til mine farsside-besteforeldre, men de hjalp aldri til, med barnevakt eller barnepass eller annet. Bestefar og morfar hjalp pappa med husbygging da jeg var baby, da.. De fikk besøk og kom på besøk. Mormor og morfar bodde 200 meter unna, og jeg så dem mye, men jeg kan ikke huske at de hjalp til eller satt barnevakt eller noe sånt en eneste gang. Tror ikke ideen falt dem inn en gang. Tror bildet var ganske likt for min mann.

Mine foreldre har adoptert ganske samme måte å være besteforeldre på: De kommer på besøk og er på besøk, er åpenbart og tydelig glade i barnebarna, men vet ikke helt hva de skal GJØRE med dem, tror jeg. De bare liker å SE dem.



Basert på folk rundt meg og folk i denne tråden, så tror jeg ikke det er kausalitet mellom travelhet og at man stiller opp. Noen får til både reiser, verv, jobb og å hjelpe barnebarn, noen har ikke kapasitet/evne/lyst til noen av delene, noen prioriterer seg selv først, noen prioriterer barn og barnebarn først, noen balanserer.

Det er kapasitet og vilje det står på, tror jeg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat