Tråd: Hijab
Vis enkelt innlegg
Gammel 14-09-17, 13:45   #44
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.484
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg ser hva dere mener, å problematisere hijab åpner ofte døren for utrolig mye rart. Men jeg syns det er ok å diskutere det her, i en "safe space" der man faktisk kan snakke om det mer på samme linje som andre "individuelle valg som påvirker oss totalt sett" temaer vi allerede har diskutert: Å ta mannens etternavn, å poste sixpack-bilder på sosiale medier, å jobbe deltid, å kjøpe rosa babyjentetøy, osvosv.

Ja, jeg har i grunnen ingen problemer med å diskutere det her inne altså, men jeg synes diskusjonen i media godt kunne tones ned til et nivå hvor den hører hjemme. Og som Tjorven er jeg så vant med å se folk i hijab at jeg nesten ikke tenker over det, så det er ikke noe jeg er veldig opptatt av, og føler at jeg må mene så veldig mye om. For å si det slik er jeg mer opptatt av diskusjoene om hijab enn jeg er av selve hijaben.

Det er jo andre tema som også åpner for samme retorikk som hijabdebatten gjør, som kjønnslemlestelse og tvangsekteskap m.m., siden muslimene er sentrale der også. Men det synes jeg likevel definitivt at det er viktig å sette søkelys på, og jobbe for å få en slutt på, uansett hva motivasjonen bak måtte være. Jeg føler at disse tingene drukner litt i hijabdebatten, som domineres av åpenbart sterke, unge kvinner, som står fram og krever sin rett til å kle seg som de vil og bli behandlet med respekt, og sinte menn som mener at hijab er det viktigste symbolet på en middelaldersk, ond og undertrykkende religion, og er et levende bevis på at de nå har kommet for å ta oss. Og at plagget dermed, på begge sider, ilegges en mye større betydning enn det egentlig fortjener, og en helt annen symbolikk enn hva den jevne muslim legger i den.

Og at niqab er en helt annen diskusjon, det er jeg enig i. Jeg synes ikke det er noe man trenger å gå rundt med, men er usikker på om jeg synes det er nødvendig med lover som regulerer det. Det er jo foreløpig et såpass sjeldent syn, at man heller kan ta tak i hvert enkelt tilfelle og håndtere det for seg, der det måtte være et problem. Så får man heller diskutere lovendringer om det skulle vise seg å bli et større problem.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 14-09-17 kl 13:57.
My er ikke aktiv   Svar med sitat