Vis enkelt innlegg
Gammel 19-11-20, 10:33   #16
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt - hva er best

Jeg foretrekker røkt. Det er ikke en vanesak, foreldrene mine bruker urøkt. Jeg synes det er mer smak i røkt. Kjøper det hos A. Idsøe i Stavanger. Liker best fenabog og ikke pinner.

Jeg er ikke spesielt tradisjonstro og har tilbredt det på ulike måter. Det kan gjerne dampes over mørkt øl. Selv jeg, som ikke liker øl, digger det. Bruk gjerne poteter i stedet for rist/pinner også. Jeg har med hell brukt søtpotet. Passer godt til pinnekjøtt. Du MÅ ikke dampe kjøttet, selv om enkelte hevder det. Det kan også kokes.

Tilbehøret har også variert, men vi har aldri annet kjøtt enn pinnekjøttet. Men vi har oftest poteter, kålrabistappe (den med sitron, rosmarin og ristet pepper), har som nevnt også hatt suksess med søtpotet. Er vokst opp med sjy, men liker best en enkel løksaus (løk surret i smør, tilsett mel, spe med sjyen og ha i en dæsj eddik.) Gode potetlefser fungerer også fint.
Jeg har også med hell servert noe friskt, som massert grønnkål (bruker dette ofte i hverdagen) med appelsinfileter og gjerne granateple. Blir pent og julete.

Jeg pleier ikke å skjerpe kjøttet i ovnen. Synes ikke det gjør så mye til eller fra. Men hvis jeg gjør det, er der godt med litt honning på kjøttet.

Drikk champagne eller en riesling til. Ikke rødvin!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat