Vis enkelt innlegg
Gammel 18-05-18, 08:33   #122
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.489
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du en bunadsramp?

18.mai har jeg bedre tid, må utdype noe jeg sa tidligere.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det er ikke jeg som kaller det for en standard - bunader har en standard. Og jeg er veldig klar over at mange som er opptatt av bunader ikke mener at man må følge standaren, men mange mener at man bør. Jeg mener at det ikke er nødvendig å gjøre det.

Dette med hvor "trofast" man skal være mot standaren (som er en reell, objektiv ting) er en stor diskusjon hos folk som er mer opptatt av bunader enn snittet. Det er altså ikke slik at det er en - 1 - omforent mening innad i miljøet hos de som er opptatt av bunader.

Hovedargumentene (forenklet) er som sådann:
For de som er mest opptatt av å ikke holde seg slavisk til standarden: Bunadstandarden er rimelig ny, lite bredtdekkende og "frossen". Dette er argumenter for at man skal ha en levende drakttradisjon hvor man kan legge til, fjerne eller endre elementer. Samiske drakter og også Rørosdrakten er eksempler på levende drakttradisjon.

For de som er opptatt av standaren: Bunadstandarden er et ærlig forsøk på å rekonstruere drakter slik som de faktisk var: stoff, teknikker, utseende. De er basert på tekstilfunn i det faktiske området og så riktig som det er mulig å få det - i ett plagg, så selv om bunaden er smal (en -1 - drakt med variasjoner) er den riktig. "Folk flest" har ikke kompetanse til å legge til, fjerne eller endre elementer på en måte som bevarer drakthistorien.

NB! Dette omfatter jo ikke ting som boblejakker og joggesko - de som bruker dette som tilbehør gjør dette av praktiske årsaker og ikke fordi de tenker at dette passer fint-fint sammen.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat