Vis enkelt innlegg
Gammel 19-04-11, 01:39   #671
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Det eneste jeg reagerer på i denne saken er at Volden har gjort et for slett forarbeid i forhold til lovverket (enten det nå gjelder at hun ikke har satt seg ordentlig inn i det, eller at hun bevisst har unnlatt å forholde seg til det) slik at det har utsatt barna hennes for en potensiell fare for å bli fratatt den omsorgspersonen de er vokst opp med frem til i dag. Uansett hvor høyt man ønsker seg barn bør man alltid sette barnas ve og vel i første rekke.

Videre synes jeg det er skummelt at hvem-som-helst kan "snike" i adopsjonskøen ved å "kjøpe" seg barn uten at man har mulighet for å sjekke deres egnethet som foreldre, men til sammenligning finnes det en langt større gruppe som ordner med dette på hjemmebane uten å være skikket i det hele tatt og det synes jeg er langt verre, og dermed bør vies oppmerksomhet til i første omgang.

Jeg har ingen skrupler med å godta at surrogatmødre (fattige som velbemidlede) får betalt for den jobben de gjør all den tid jeg ikke ser hvordan dette arbeidet skiller seg ut fra andre arbeidsoppgaver som krever både kropp og sinn. Selv om de fleste av oss har en del sterke følelser knyttet til nettopp dette mener jeg at det er opp til det enkelte individ å vurdere hvorvidt dette arbeidet passer for seg eller ei. Gjør man det fordi man lider nød og må ty til særskilte tiltak for å skaffe seg penger kan jeg tenke på flere langt verre alternativer. Dessuten har jeg en følelse av at langt flere er betenkte med tanke på surrogati som yrke enn arbeidsforholdene til kvinnene som står bak produksjonen av sko, klær og andre artikler som vi støtter ved å kjøpe over en lav sko. Arbeidsforhold som gjerne er langt mer kummerslige og belastende enn de som følger ved å være surrogat. Jeg skjønner at man gjerne reagerer sterkere med tanke på surrogati fordi det vekker en del flere følelser hos mange, men jeg støtter ikke det som argument.

Og det å betale for produksjonen av barn synes jeg er helt kurant så lenge det gjøres i ordnede former slik at barnets ve og vel kommer i første rekke (siden det ble diskutert her). Hvorvidt det gjøres ved IVF, donasjon av egg/sæd/embryo og/eller ved surrogati er meg revnende likegyldig. I så tilfelle har jeg to kjøpte og ett selvlaget barn uten at det utgjør noen forskjeller for oss.

Jeg håper Volden får beholde barna om hun finnes skikket til dette siden jeg synes det er direkte tragisk om barna skal måtte løsrives omsorgspersonen sin for den grove tabben hun har gjort. Man kan jo diskutere hvorvidt hun er egnet som mor all den tid hun tok denne risikoen på barnas vegne, men primært vil jeg anta at det ikke sier noe om den generelle omsorgsevnen hennes.

I likhet med enkelte andre i tråden tviler jeg på at dette oppmuntrer til flere slike stunt all den tid jeg tror det kommer et sikrere lovverk på banen som forhindrer at dette vinner gjennom på bakgrunn av presedens.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat