Tråd: Lærerstreik!
Vis enkelt innlegg
Gammel 25-06-14, 19:55   #51
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Det hadde vært veldig greit, for jeg har reelt sett mye mer forståelse for "åja, litt lenger ferie" fra 2. klasse og oppover enn akkurat førsteklassingene, men vi takler det om det rammer oss også. Tross alt, det blir jo skolestart før eller siden uansett.

Personlig har jeg jo full frihet, fleksitid, hjemmekontor og hele pakka. Skulle dog gjerne kunne "spart opp" til en lenger ferie, men de fire ukene jeg tar i sommer er å strekke det max som det er da. Egentlig hadde jeg jo en stund en plan om å bli lærer, men ombestemte meg. Angrer tid tider litt, men arbeidstiden min er bedre, ja.

Jeg må bare få si i denne tråden også at det er fint å være lærer. Jeg liker jobben min - elsker den faktisk. Jeg liker ikke alle dager og alle situasjoner like godt, og noen ganger må jeg gjøre ting jeg gruer meg til også, men alt i alt er det fint. Det er ingenting som er så deilig som det kicket man får etter en god time der opplegget fungerte, elevene blei engasjert og jobba godt og fikk til ting. Det er ingenting som er så flott som å se at det løsner for noen, at de får til ting de har slitt med eller ser en sammenheng de ikke har sett før.

Arbeidstida som den har vært nå er ikke så dum, sjøl om det har vært klaging over den også. (Det er fagavhengig - det er større press på lærere med fag som krever mye etterarbeid og der det skal settes 2-3 karakterer, for det kompenseres ikke nok i lesepliktsavtalen.) Det er økte krav til dokumentasjon, uten at det nødvendigvis har noe for seg for elevene, man må gjøre flere sekretæroppgaver, slikke frimerker og sende ut brev og reparere kopimaskinen og sånt, på bekostning av det man skulle ha gjort. Det er frustrerende med nye krav og forskrifter som gir elevene flere rettigheter og færre plikter (sjøl om noe av det heldigvis har snudd igjen). Og selvsagt er det andre yrker der forholdene er mye verre, men vi må jo få si fra likevel når vi ser at ting kunne fungert bedre om det blei gjort annerledes. Personlig savner jeg mer tilbakemelding på jobben jeg gjør, det hadde vært hyggelig om ledelsen hadde tid og ressurser til å følge opp tettere og at man av og til fikk litt positiv feedback eller konstruktiv kritikk, sånn utenom skolevandring og den slags. Men det er en finfin jobb, og det er unektelig godt å ha mulighet for 6-7 uker fri i strekk. Jeg vil bare så gjerne ha mulighet til å gjøre jobben min på best mulig måte. Jeg vil gjerne ha mulighet til å imøtekomme de forskriftene vi er pålagt å følge. Jeg vil gjerne at elevene skal lære noe, ikke bare dyttes gjennom et løp sånn bare fordi.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv