Vis enkelt innlegg
Gammel 08-03-09, 09:36   #14
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Jeg registerer at mange anser banning som dårlig ordforåd, og det må jeg si at jeg mener er bare sludder og vås og tull og tøys (jeg kan ramse opp enda flere synonymer hvis det er behov for det ). Jeg tror de fryktelig mange nok har det som meg, det er en uvane man har lagt seg til, det er ord som har kommet inn i ordforådet og som har blitt en naturlig del av det. Forsøk å slutte å bruke et hvilket som helst annet ord du er vant til. La oss si, det ordet du er vant til å bruke for godteri.

Jeg har forresten samme regel som Smiljefjes. Dette er jo en mulighet til å lære ungene sine at det at andre gjør noe galt ikke gir grønt lys for å gjøre det samme gale.

Jeg er ikke enig med deg. Mye av banning brukt i vanlig tale, vitner om dårlig ordforåd. De blir ofte brukt i stedet for adverb for å for eksempel forsterke noe man vil si. Man kan si "utrolig godt godteri", "veldig godt godteri" eller "kjempe godt godteri". Men hvis man alltid sier "j.... godt godteri" så har man dårlig ordforåd. Selv om man kan mange ord, betyr det ikke at man har godt ordforåd. Bruker man hele tiden et eller to ord i stedet for mange andre ord man kan bruke, bruker man ikke ordforådet sitt bra.

Og selvsagt kan man lære barna at man ikke får grønt lys for enhver ting selv om vi gjør det. Men når man lærer at det er ok, så lenge man venter til man flytter hjemmefra, synes jeg det ikke er så bra.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat