Vis enkelt innlegg
Gammel 03-09-18, 08:48   #38
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Den fattigdomsdiskusjonen som har kommet opp nå er veldig snodig. Jeg kjenner at jeg ble skikkelig oppgitt over han karen som snakket om at han var lykkelig som fattig. Han bor i nedbetalt hus på Frogner, har valgt å redusere stillingen sin og kjøper masse ting brukt. Det er greit å være lykkelig på mindre penger når dette er et bevisst valg man har tatt.

Jeg ser på Birgit Alm som et sted midt i mellom. I hvert fall i forhold til den boka som jeg omtalte. Ved å bosette seg på Nordstrand og sammenligne seg med naboene sine, så er det helt klart at hun kommer langt dårligere ut økonomisk enn dem. Men jeg er ikke helt sikker på om jeg synes at noen er fattig fordi de ikke har råd til å kjøpe det samme som naboene sine på Nordstrand. Da er det mer snakk om prioriteringer. (Dog i langt mindre grad enn denne Frogner-fyren.)

Og så skjønner jeg jo at jeg ikke er helt i synk med resten av samfunnet med min fattigdomsdefinisjon. Jeg har sett for meg Maslows behovspyramide, og tenkt at man er fattig når man ikke får det som er på det aller nederste trinnet. Mens jeg ser at de andre tenker at den ligger ganske mye lenger opp enn det.

Lenke til saken som starta denne diskusjonen i media: https://www.aftenposten.no/kultur/i/...tigdomsgrensen

Det er eg veldig einig med deg i. I det heile tatt å gå ut og uttale seg som om fattigdom er eit tema, når ein ikkje har buutgifter slik Martin Nygaard gjer, er ganske drøyt. Og eg skjønner godt at uttalelsane hans provoserer og blir besvart. Eg synest og det er smaklaust å frivillig redusere arbeidstida og dermed kunne bruke tid på å reparere gamle gjenstander og å la seg intervjue og seie ting som:

Sitat:

– Å leve som fattig, slik begrepet blir definert her i landet, og samtidig føle lykke, forutsetter noen grunnholdninger og praktiske grep. Det handler om gleden ved å reparere, finne, kjøpe brukt og i størst mulig grad unngå å bruke penger, sier Nygaard.

Men eg synest ikkje at akkurat Birgit Alm evner å formidle gode eksempler på kva fattigdom handler om og korfor dette blir smaklaust.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat