Vis enkelt innlegg
Gammel 25-07-19, 13:19   #14
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valgets kvaler; IKEA Sollerøn eller Applarø hagestuemøbler?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

OK, om vi skal ta miljøaspektet, da. Sollerön er laget av ulike varianter av plast. Det betyr at det vil ramle av mikroplastbiter og ut i naturen når den blir eldre og slitt, og den vil medføre en miljøbelastning når den kastes. I dag så sendes mye søppel ut av landet, og selv om det er bra for lokalmiljøet i Norge, er det ikke bra for miljøet i diverse asiatiske og Afrikanske land, og mye havner etterhvert i havet.


Applarö er dessverre ikke helt fri for miljøheftelser heller, det er laget i en tretype som det ofte hugges ned regnskog for å dyrkes. Ikea påstår at de har kontroll og bare kjøper fra godkjente plantasjer, men Regnskogsforbundet er ikke overbevist. Fordelen med den er selvsagt at den kan vedlikeholdes. Tre utgjør ikke en fare for naturen når den nedbrytes, og ved å ta vare på det kan det vare lenge. I første omgang blir den bare grå, og det er jo farlig for annet enn estetikken, om man velger å ha den sånn. Ikea selger olje til å sette den inn med, og det er ikke en veldig stor jobb.

Jeg har deler fra Applarö selv. Nå har jeg en kasse, og jeg har hatt spisebord, en stol og en benk. Nå har jeg bare kassa igjen, det andre passet egentlig ikke på verandaen min, og benken var for kort i setet til å sitte særlig behagelig på. Men etter et år utendørs, men under tak så det fremdeles ubrukt ut.

Takk for fremlegging av pro og con på miljødimensjonen også. Jeg hørte CSR ansvarlige til Ikea Norge på et foredrag for noen år siden, og fikk veldig godt inntrykk av hvordan de jobber. Så velger å tro at de har kontroll på leverandørsiden. Og da kjemnes det bedre å gå for noe som kan vedlikeholdes og som eldes med stil. Det blir Applarø.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat