Tråd: Klatreutstyr
Vis enkelt innlegg
Gammel 07-11-22, 10:23   #4
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.517
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klatreutstyr

Innendørs får man låne det meste ja, inkludert sele og sko, men akkurat sko ville jeg hatt selv. Greit å ha sko utendørs også, hvis man klatrer på sva/bart fjell i klatrefelt. Blant noen er det "kult" å ha veldig trange og vonde sko, men det er ikke nødvendig. De skal være såpass trange at de klemmer sammen tærne og stiver av foten, men grusomt vonde trenger de ikke å være altså, det er tøys. Du må være på et ganske høyt nivå for at fordelene skal oppveie ulempene ved smertefullt trange sko.

Ellers: Taubrems av en eller annen type (varierer litt hva som foretrekkes, jeg liker best den enkle av denne typen, men det er vel bare en vanesak), skrukarabin, og kanskje kalkpose og kalk ja. De fleste starter vel med å klatre mest på topptau (klatre i tau som allerede er festet på toppen, i stedet for å klatre "på led", dvs ta tauet med opp og hekte det fast underveis), men etter hvert er det greit å ha et knippe karabinslynger, for å kunne lede boltede løyper. Og klatrer hun utendørs er det viktig å ha et par lange slynger for å sikre seg selv hvis man står nær en kant f.eks (kan forsåvidt være nyttig innendørs også, for å feste seg selv fast i gulvet, hvis man sikrer noen som er tyngre enn seg. Men slike fester har de fleste klatrehaller, så det er det ikke nødvendig å ha selv). Utendørs trenger man også hjelm.

Som du er inne på er det forskjellig innen tau også. Lengre tau kan man selvsagt klatre lengre ruter med, men de er samtidig tyngre, og unødvendig mye vekt å dra på hvis man uansett ikke klatrer veldig lange ruter. 60 meter er vel vanlig og holder som regel. Men det kommer selvsagt an på hvor hun har tenkt til å klatre, om det er mest sportsklatring i boltede ruter i klatrefelt og/eller innendørs, eller om det er lengre toppturer.

Som sagt avhenger det litt av hva slags type klatring det er mest aktuelt å drive med, men som "startpakke" tror jeg at jeg ville prioritert sele, sko, skrukarabin, taubrems og tau. Også supplert etterhvert med diverse slynger og kroker etc.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 07-11-22 kl 10:57.
My er aktiv nå   Svar med sitat