Vis enkelt innlegg
Gammel 29-02-16, 19:06   #36
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: FPs beste glutenfrie oppskrifter

Jeg hadde nok deig til 5 bagels, men man kan jo alltids lage de mindre om man vil.

Bagels
875 ml glutenfritt mel
2,5 ts tørrgjær
445 ml melk, melkeerstatning eller vann
3 ts guar gum eller annet bindemiddel. Jeg brukte 3 ts malte linfrø blandet med 6 ts kokende vann.
2 ss olje
1 ts salt pluss ekstra til å drysse oppå om du vil.
1 ss sukker

1. Varm væsken til 37 grader. Tilsett gjær og sukker, bland, og la stå i 5 minutter.
2. Bland sammen mel, guar gum, om du bruker det, og salt i en bolle.
3. Bland olje og melkeblandingen i en stor bolle. Her tilsatte jeg linfrøblandingen. Tilsett det tørre gradvis, og bland godt for hånd for å unngå klumper.
4. Form bagels av ca 125 ml deig. Med våte hender former du deigen til en bolle og bruker en finger til å lage et hull i midten.
Plasser hver bagel på en bit bakepapir på en stekeplate. Dette gjør det enklere å flytte de senere.
5. Spray litt olje på bagelsene, dekk med plast og hev på et lunt sted i ca 20 minutter. De må ikke heve til dobbel størrelse for da mister de fasongen og faller fra hverandre når de kokes.
6. Kok opp vann i en stor kjele. Når vannet fosskoker slipper du en eller to bagels forsiktig ned i vannet, bakepapiret kan følge med, og koker de på hver side i 30 sekunder.
Fjern bakepapiret og plasser på en smurt eller bakepapirkledt stekeplate, og dryss på salt om du vil.
7. Stekes på 230 grader i 14-16 minutter, eller til de er gyldne.

Sånn ble mine. Ikke så vakre å se til, men veldig gode.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat