Vis enkelt innlegg
Gammel 26-03-18, 09:45   #8
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.617
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forklar meg - hva er greia med påskeegg?

Ateisthjem her også, og brukte å få påskeegg som barn. Uten jakt av noe slag, fikk det vel bare utdelt i løpet av påska, men husker ikke om det var til noen bestemt dag. Jeg fikk gjerne flere også, siden jeg ofte hadde bursdag i løpet av påska, og fikk et ekstra påskeegg i forbindelse med det. Egget inneholdt godteri, mye marsipan og sjokolade (er ikke vokst opp med lørdagsgodt), og muligens også en liten påskepynt.

Først som voksen har jeg blitt introdusert for tradisjonen med påskeeggjakt, og begynte med det for moroskyld til egne unger. Bruker ikke å gjøre voldsomt mye ut av det, men det bruker å være et rebusløp av ett eller annet slag. I egget får de fancy godteri ja, litt andre ting enn de vanligvis får. Noen år har de fått noe annet i tillegg, som noen små påskekyllinger o.l., eller fargeampuller til å lage frokostegg med fine farger til påskemorgen. Men har aldri gitt nyttige ting som sokker og vanter etc, som jeg hører andre gjør. De har ikke så store egg, plassen trengs til godteri. I år ble det visst bare godteri, dvs de fikk vel også en "kakao på pinne".

Legenden om påskeharen fikk jeg først høre et år eldstejenta hadde hatt om det på skolen. Fram til da ante ikke jeg heller hvordan tradisjonen oppstod, og hva haren hadde med egg å gjøre.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 26-03-18 kl 09:53.
My er aktiv nå   Svar med sitat