Vis enkelt innlegg
Gammel 19-03-14, 09:24   #56
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En rotte, rotta?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Og så er det klart at det kommer an på hvor språkbrukeren kommer fra. Det er helt sikkert sånn at folk fra områder med en sterk og levende «ei» i dialekten sin lettere vil velge den, men for en stor (og toneangivende) mengde østlendinger er det ikke sånn. Og derfor er det fornuftig å tilby valgmuligheten, tenker jeg.

Jeg ble litt nysgjerrig på den. Hvordan fordeler det seg i østlandsdialekter?
I min dialekt er det å bruke "en" på ord som får a-ending i bestemt form vanlig i fornem sosiolekt. Man hører "gamle penger" når det for eksempel sies at man skal kjøpe "en hytte".

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat