Vis enkelt innlegg
Gammel 21-02-16, 11:53   #56
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.885
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2016

1. Lois McMaster Bujold: The Curse of Chalion
God og karakterdrevet fantasy med en veldig interessant hovedperson og et sett særs sterke kvinnelige bipersoner. Fikst plott, men kanskje litt vel ettergivende slutt.

2. Lois McMaster Bujold: Paladin of Souls
… og den neste boka i serien har nettopp den personen som jeg syntes ble litt undersolgt i C of C, som (enda mer interessant) hovedperson! Og et passelig grøsselig mysterium som kjerne også.

3. Lois McMaster Bujold: The Hallowed Hunt
Bare en oppfølger i den forstand at den foregår i samme univers (men mye tidligere) og med samme teologi (som jo er viktig!). Igjen særs velskrevet, med nok en fascinerende hovedperson, og med enda en variant av ånd-versus-kjød-konflikten i sentrum.

4. Kurt Vonnegut: Slaughterhouse Five
Jeg hadde ikke lest den før, men det er en særs velfortjent klassiker. At den klarer å bruke så mange distanseringsteknikker og være så morsom og samtidig være en av de mest rystende krigsbøkene jeg har lest, det er godt gjort.

5. Connie Willis: Bellwether
Verdens morsomste bok om forskningsbyråkrati og -finansiering. Passer særlig bra rett etter et avslag.

6. Bergsveinn Birgisson: Svar på brev frå Helga
Virkelig vakker liten sak om livslang kjærlighet og livslang trass, komprimert inn på nesten ingen sider. Kledelig oversatt fra islandsk til konservativt nynorsk.

7. Margaret Atwood: The Year of the Flood
Det er preapokalypsen som egentlig interesserer Atwood: denne gangen sett innenfra en ytterliggående vegansk øko-religiøs sekt ute i villeste plebeierland, noe som slett ikke er mindre nifst enn perspektivet fra teknoeliten i Oryx and Crake. Det tok litt tid før jeg var hekta, men det betalte seg veldig.

8. Margaret Atwood: MaddAddam
Enda en versjon av preapokalypsen med enda et sett utelatte historielinjer og motivasjoner. Veldig, veldig tilfredsstillende. Og jeg ler meg fordervet av Craker-versjonene av forskjellige dramatiske høydepunkter.

9. Kate Atkinson: Emotionally Weird
Ganske sikkert Atkinsons rareste, og ikke hennes beste, men det er jo plenty å glede seg over likevel – en til dels hylende morsom, men stadig seigere og mer enerverende universitetsroman som kokett dekker for en ytterst dramatisk familiesaga som fortelles i små drypp innimellom. Og visitter i fire–fem andre romaner skrevet av fiktive eller dobbeltfiktive personer.

10. Lee Kelly: A Criminal Magic
Vaskeseddelen sier «Night Circus møter Peaky Blinders», men det er ikke så gøy som det høres ut. Overtydelig eksposisjon, uelegant skrevet og endimensjonale hovedpersoner. Men beskrivelsen av ensemblemagi og mestringsfølelse har jo en viss sjarm.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat