Vis enkelt innlegg
Gammel 01-12-18, 18:22   #208
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.974
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2018

1. Lars Saabye Christensen: Byens spor. Christensen sånn jeg liker ham; troverdige personer, gode miljøskildringer og en historie det er lett å bli grepet av.

2. Katherine Arden: The Bear and the Nightingale. Fantasy satt i Russland i middelalderen. Litt treg start, men spennende og annerledes med en god del russisk folklore.

3. Katherine Arden: The Bear and The Nightingale. Andre boken i trilogien om Vasilisa, og den var også lesverdig og spennende.

4. Vigdis Hjorth: Et norsk hus. Alma leier ut til polsk dame og arbeider som tekstilkunstner. Jeg ble bare sånn passe engasjert.

5. Amor Towles: A Gentleman in Moscow. Grev Rostov er i husarrest i luksushotellet Metrolpol i Moskva, og vi følger tilværelsen hans der. En av de bøkene jeg ønsket skulle vare og vare.

6. Moshin Hamid: Exit West. Krig gjør det bortimot ulevelig i byen til Nadia og Saeed, så de legger ut på flukt. Veldig gode skildringer og elementer av magisk realisme. Jeg har lest en annen roman av Hamid tidligere (The Reluctant Fundamentalist), og skjønner at jeg må lese mer av ham.

7. Audur Ava Olafsdottir: Stiklingen. "Lobbi" drar fra Island til et sted sør i Europa for å jobbe med roser. En perle av en bok.

8. Meg Wolitzer: The Female Persuasion. Feminisme nå og på 60- og 70-tallet fortalt gjennom troverdige hovedpersoner. Godt språk også.

9. Andrew Sean Greer: Less. Forfatter Arthur Less reiser på alle litterære arrangement han kan for å slippe å være i ekskjærestens bryllup. Morsom og rørende kjærlighets- og reiseroman.

10. Håkan Nesser: 11 dager i Berlin. Jeg valgte den fordi jeg liker krim av Nesser og fordi jeg snart skal til Berlin. Litt krim, litt overnaturlig og litt kjærleik.

11. Amor Towles: Rules of Civility.New York 1938, en engasjerende fortelling, men ikke på nivå med Moskvaboken av samme forfatter.

12. Andrew Sean Greer: The Impossible Lives of Greta Wells. Greta sin bror dør av AIDS på 80-tallet, og hun behandles for depresjon pga dette, og blir sendt tilbake til 1941 og 1918.

13. Celeste Ng: Little Fires Everywhere. Den perfekte familien i den perfekte byen i Ohio på nittitallet. Spennende plott og flere interessante personer, men noen ble dessverre for endimensjonale.

14. Andrew Sean Greer: The Confessions of Max Tivoli. Max vlir født gammel og blir yngre ettersom han vokser opp. Akkurat passe "far fetched". Bra persongalleri.

15. Chaim Potok: The Chosen. Klassiker som gir et innblikk i ultraortodoks jødedom i New York rundt opprettelsen av staten Israel. Fabelaktig roman.

16. Agnes Ravatn: Fugletribunalet. Allis er hushjelp/gartner hos Bagge, og gradvis får vi vite hvorfor de er som de er. Fantastsike skildringer, og en lett ubehagelig spenning.

17. Andrew Sean Greer: The Story of a Marriage. Annerldes enn de andre romanene hans. Mye mørkere og mer realistisk. Jeg likte den sånn halvveis.

18. Nina Lykke: Nei og atter nei! Tre perspektiver på tre liv som går åt skogen fortalt med svart humor.

19. Banana Yoshimoto: Kjøkken. En roman som av og til virket som en skolestil og av og til var helt fantastisk litteratur. Siste del av boken var en vidunderlig novelle i litt Murakami-ånd.

20. Anne Tyler: The Accidental Tourist. Sære, men troverdige folk. Jeg både lo og ble ettertenksom.

21. Joel Dicker: The Truth About the Harry Quebert Affair. God ide, men middels god krim.

22. Gillian Flynn: Gone Girl. Denne har jeg hatt liggende lenge, men ikke orket å begynne på. Den fenget mer enn jeg trodde.

23. Stephanie Butland: The Lost for Words Bookshop. Unge, traumatiserte Loveday jobber i en bruktbokhandel. Gjennom tilbakeblikk og nåtidsskildringer blir vi kjent med henne og fortiden hennes, og jeg ble virkelig revet med.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat