Vis enkelt innlegg
Gammel 13-05-15, 12:40   #68
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør man i en konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg tror ikke hun må være medlem for å konfirmeres i kirken så lenge hun er døpt, Dixie. Men det finner dere ut av. Vi har tre barn i slekten som har døpt seg rett før konfirmasjon, jeg er ikke sikker på om de er statskirkemedlemmer, dog.

I våre familier er det som regel vin/øl til maten på vanlige middager, men ikke i barnebursdag, dåp eller konfirmasjon (det vil si, noen har hatt vin i bursdag, men det er sjelden). Det er så lenge til det blir aktuelt hos oss, så når den tid kommer får konfirmanten være med på å bestemme, så sant ingen i familien ikke klarer å begrense seg. I utgangspunktet tenker jeg at det er ungdommens dag og derfor godt kan være alkoholfri, men jeg hadde ikke reagert på å få servert vin i konfirmasjon.

I forbindelse med en annen tråd her sjekket jeg med Den Norske Kirke. Man trenger ikke være døpt for å følge undervisningen, men man må være døpt for å være med på konfirmasjonen. Dåp i annet kirkesamfunn aksepteres (men antar det da må være en form for kristen dåp - f.eks. katolsk osv..) Spurte spesielt om man kunne bli konfirmert uten å være medlem, og det svarte de aldri på. Egentlig synes jeg det ville være rart om de gjennomførte konfirmasjon uten medlemskap, de krever jo at minst en må være medlem for ekteskap.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat