Vis enkelt innlegg
Gammel 06-03-12, 22:52   #346
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg tenker at du svartmaler bittelitt. Jeg var ikke særlig moden på videregående, eller i hvert fall ikke de to første årene, men det kom seg. Jeg skjønner at det kan være lett å miste troen på dagens ungdom når man jobber i vgs for jeg husker mye rart fra den tida jeg også, og når man i tillegg leser at 1 av 4 dropper ut og 1 av 10 ikke kan lese skikkelig når de går ut av ungdomsskolen så er det sikkert ikke greit å beholde håpet.

Når det er sagt så hørte jeg svært lite om sms-språk og dialekt som problem blant studentene når jeg startet på høgskolen, og så heller ikke noe til dette problemet i utallige samarbeidsprosjekter med ulike medstudenter. Det er klart man må øve seg på å skrive gode faglige tekster, men det var ingen som prøvde seg med verken dialekt eller sms-språk i dem.

En annen ting, tror du ikke elevene dine lærer ute i det virkelige liv også? Dersom de skriver jobbsøknader på dialekt og dermed ikke blir innkalt til intervjuer så vil det antageligvis gå opp for dem at de gjør noe feil i søknaden og be om hjelp. Det jeg mener er at språkbruk på en måte har sin egen retteinnstans. Man må bruke språket i forhold til gjeldene normer og regler for å oppnå det man ønsker og jeg tror ikke at det er de svake elevene på vgs som setter normen. Dermed vil ikke skriftspåket nødvendigvis være i fritt fall selv om du opplever at vgs-elever ikke er særlig gode språkbrukere enda.



Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jepp, vurderingsevnen din er visst ikke så verst likevel. Men du uttrykker poeng b) litt sterkere enn jeg kan stå for. Jeg mener at den skriftlige kommunikasjonen som foregår på FB og sms ikke utelukkende har en negativ innvirkning på ungdommens språkutvikling. Kanskje det til og med har noen positive effekter, som en lav terskel for økt tekstproduksjon. I tillegg er jeg først og fremst fascinert av og nysgjerrig på hva dette vil gjøre med skriftspråket vårt på sikt, ikke i like stor grad skremt over at vi i framtida ikke vil være i stand til å kommunisere forståelig med tekst.

.


Jeg får prøve å svare begge litt kort: Nå er det jo folk i tråden som svarer at de er fristet til å kommentere språket når de gir avslag på en søknad, men likevel ikke gjør det og jeg tror det er slik det forholder seg på de fleste arbeidsplasser. Jeg tror ikke ungdom flest forstår at det er språket, eller mangel på sådan, som gjør at de ikke får jobben. Hadde de vært språkbevisste, ville vi ikke hatt denne diskusjonen.

Jeg sier heller ikke at FB bare har en negativ effekt, men selv om det å få en ny arena å uttrykke seg på er en Bra Ting, tror jeg fremdeles mange slike sosiale nettsteder der få har noe å melde og dårlig språk å melde det på er med på å forringe språket, i det lange løp.

Og ang. studenter. Jeg kjenner flere som jobber på høyskoler/univeritet og har ikke inntrykk at at språket til store deler av studentkullene er så mye å rope hurra for heller. Mulig de fleste tjueåringer har klart å legge fra seg sms-språket, men det er fremdeles mye å ta tak i.


Jeg er forresten ikke sikker på at all denne ytringsfriheten som plutselig får så mange arenaer å boltre seg på bare er til det gode. Folk starter jo blogger om de mest meningsløse ting og og det er null krav til verken innhold eller språklig nivå noen steder. Det er vanskelig for ungdom å forstå hva som er en god tekst og hva som er en dårlig tekst når mesteparten av det de omgås faktisk er tekster langt under pari.

OK, nok sutring for i kveld. *knirk*

rine er ikke aktiv   Svar med sitat