Vis enkelt innlegg
Gammel 08-05-19, 14:10   #26
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Jeg ser at den kan oppleves usosial, men det er viktig. Både for å dempe boligprisveksten på lang sikt, og fordi bankene i Norge er så vilt tunge på boliglån, at et boligpriskrakk blir sjitskummelt. Det er vel ikke slik at denne begrensningen ble satt for å dempe folks låneopptak, det er det begrensningen på max 5 ganger bruttoinntekten som skal regulere. Jeg tror at det er mer sosialt å begrense gjeldsopptak og kreve egenkapital for å jobbe mot en mer dempet boligprisvekst i de store byene. Jeg tror det er en bedre måte å jobbe mot klasseforskjellene som de syke boligprisene nå skaper.

Ja det er lett å glemme at det faktisk er mulig, hvis verste fall, at boligkjøpere som ikke klarer å betjene gjelden sin blir sittende igjen med gjeld etter at boligen er solgt.

Renten er et virkemiddel, det iverksettes tiltak i år, men politikere og sentralbanken er svært bekymret for total gjeld og økte kostnad pr lån.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat