Vis enkelt innlegg
Gammel 15-01-18, 09:00   #26
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ventiler - åpne eller lukket på vinteren?

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Timar, det høres ut som det kan være en del avtrekk i en annen del av huset. Heftig avtrekk i noen rom vil dra masse iskald luft inn ventilene som står åpne. Hva slags avtrekk er det på bad, vaskerom, do, kjøkken? Er det vifte som trekker lufta ut av huset (opp over tak eller ut av veggen)? Er det et lite anlegg ala Villavent som jobber med å trekke ut lufta?

Prinsippet er at frisk luft trekkes inn i rene rom (soverom, stue osv.) og ut i skitne rom (bad, kjøkken, vaskerom osv). Dette for å fjerne fuktighet og lukt fra boligen.

Hvis du har det kaldt og fuktig på soverommet er det stor risiko for kondens og muggsopp. Kondens kommer først. Sjekk om vinduene får vanndamp på innsiden etter en natts søvn. Trekk fra gardiner på morgenen, luft ut 5 minutter med åpent vindu. Lukk vinduet og sett evt. på panelovn under vindu fram til du går på jobb. Oppvarming tørker ut og gir luftsirkulasjon som også tørker opp overflatene. Kort utlufting av soverom i 5-10 minutter er smart for å fjerne fuktighet fra natta (pust og svette).

Takk! Det er en slags ventilasjon på badet nede, men ikke noe mekanisk avtrekk, bare kanal ut. Jeg har aldri merket noe trekk på badet.

Vi har varmepumpe i overetasjen, bidrar den til trekk, kanskje? (Hjelpes, dette er et område jeg er skikkelig blond på, merker jeg.)

Mannen har kjøpt en dings som måler co2-nivå i lufta på soverommet, og det var sånn temaet med åpne ventiler dukket opp, for det var skikkelig dårlig luft på soverommet vårt hvis vi har døra lukket.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat