Vis enkelt innlegg
Gammel 30-10-20, 14:57   #822
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det er peppernøtter, ikke pepperrøtter. Jeg har sjekket.

Iom at de har en bakermester som baker pepperkaker, så er det vel ikke så rart om han også lager peppernøtter, når han først er i gang.

Jeg sier både fjes og fleis, og innimellom tryne (men da handler det om å gå på snørra).

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvis sangen fremhever peppernøtter som SUNT, så bruker ikke bakeren i hakkebakkeskogen oppskriften fra Haugesunds husmorsskoles kokebok, i hvert fall.

Noe sånt som en halvkilo smeltet smør, en halvkilo sukker og en pakke sirup, og så litt mel for å få det til å henge sammen.

Opprinnelig lagt inn av My, her.



Jeg kan også huske tidligere forumdiskusjoner om logikken i Egners sanger. Blant annet antall pannekaker stekt hos "Den glade familien", og sannsynligheten for at mor måtte steke 84 pannekaker. For selv om de er "ni med stort og smått", og selv om "Per som er storspist og lang spiste 14 pannekaker på en gang", så høres det likevel litt voldsomt ut.

Dette hører strengt tatt ikke hjemme i såpekassetråden, men er et apropos til diskusjonen tidligere i tråden, om troverdighet i barnesanger. Humret meg godt igjennom denne:

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/vi-...eil-1.15203039



Digger kildehenvisningen på slutten:

Sitat:

«Behavioral thermoregulation of arctic foxes in winter» av den amerikanske biologen Erich H. Follmann ved Universitetet i Alaska

- for å finne ut om reven virkelig sover med halen under hodet.

og

Sitat:

«Austrian army of the Napoleonic wars» av den britiske forfatteren Philip Haythornthwaite

- for å sjekke om alle hadde bukser med røde render i.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 30-10-20 kl 15:06.
My er ikke aktiv