Vis enkelt innlegg
Gammel 21-08-13, 09:59   #39
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.844
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gå tomt for knær...

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er jo for eksempel flere ukers ventetid for å få undersøkt brystet ved mistanke om kreft, selv med henvisning fra allmennlegen. Hvis det private kan ta unna noen av diagnostiseringen, må det da øke kapasiteten for behandling? Jo mindre tid en onkolog bruker på det ene, jo mer må h&n da få til det andre - særlig siden mange viser seg å ikke trenge behandling og dermed ikke opptar plass i køen i det hele tatt?

(Nå snakker jeg ikke om screening, men suspekte kuler i brystet).

Jeg kan ikke skjønne at ikke en ortoped får mer tid til rygg når h&n ikke står og opererer knær heller, men det er mulig jeg er litt vel enkel i hodet.

Og sist, men ikke minst, hvis vi sparer penger på å sette ut enkle operasjoner, så kan de pengene brukes på andre ting. Grunnforutsetningen må være at vi sparer penger, da, og det er selvsagt strid om den saken. Hvis ikke hadde det vel vært en no-brainer.

Finnes det private onkologiske tilbud i dag, da? Så vidt jeg vet så er det ikke en hær av kyndige onkologer som sitter arbeidsløse og venter på å få utrede potensiell brystkreft. Ergo vil et slikt tilbud måtte etableres. Og hvorvidt en slik etablering vil spare ressurser eller tid, (og for hvem) er vel det det strides om.
grunnforutsetningen om at man sparer penger på denne måten, er jo også omstridt. man kan ikke hevde at de private driver billigere når de har et helt annet utvalg av pasienter enn universitetssykehusene. Jeg er ganske sikker på at også de offenlige sykehusene er ganske rimelige på en helt enkel ukomplisert kneoperasjon på en i utgangspunktet frisk og sprek og oppegående pasient som kan sende hjem rett etterpå uten noen form for oppfølging. det er ikke den type pasienter som genererer de store kostnadene i sykehusene.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat