Vis enkelt innlegg
Gammel 20-08-13, 23:17   #30
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gå tomt for knær...

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men det er jo sånn i dag, vel? Hvis jeg har blitt henvist til Ullevål for en undersøkelse, og de mener jeg skal operere, så kan jeg velge å dra til Bærum?

Det kan du, men henvisningen blir vurdert av en lege, det tar 15-20 minutter å vurdere de mest ryddige og åpenbare henvisningene, og om uklart, så må man inn for vurdering på Bærum. Det er ikke sånn at om en ortoped mener at en pasient har nytte av operasjon så blir man direkte satt opp på operasjonsprogrammet noe annet sted.

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tror vi snakker forbi hverandre. Jeg snakker om lønnsomheten til de private sykehusene, de tjener på private operasjoner (for så vidt uavhengig av behovet). Den eneste som har utgift er privatpersonen eller forsikringsselskapet.

Ja, vi snakker forbi hverandre. Jeg tok utgangspunkt i HI hvor det ble lenket til en historie om en som ikke fikk operasjon på privatsykehus på den offentlige kvoten, og han ville ikke betale selv.

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det andre du sier skjønner jeg ikke. Jeg har da, ved de få operasjonene jeg har tatt, aldri blitt vurdert og operert av samme lege? Det er da ikke henvisende allmennlege som avgjør om jeg trenger operasjon?

Nei, leger på samme avdeling er bundet av hverandres operasjonindikasjonsvurderinger. Stort sett da. Om noen til stadighet setter opp pasienter som ikke har sannsynlig nytte av operasjon (risiko oppveier gevinst) så blir det internt streik. Jeg har et par kollegaer som jeg ikke opererer uten å ha sett og snakket med pasienten selv, om det er de som har satt opp pasienten. Men jeg vet jo godt hvem som har godt skjønn og som jeg stoler på.

Men man kan ikke tro at samlet legetimeverk blir mindre om man skal ha offentlige leger til å vurdere og så sende til det private, hverken det private eller det offentlige blir mer effektivt av det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat