Vis enkelt innlegg
Gammel 09-09-14, 23:31   #19
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Heh, da var det feil det som stod, jeg lurer på om det var norske versjonen av le monde jeg?



Er ikke det som skottene mener da, at de er fattige til tross for at de (kysten) står for store oljeinntekter og at de burde ha større del av kaka?

Men det er litt misvisende det med petroleumsressursene for produksjon på britisk sokkel er jo betydelig lavere en på norsk sokkel, OG avtagende i motsetning til norsk sokkel. Skottene får allerede mye tilbake, veldig mye i forhold til folketallet på litt over 5 millioner. De viser jo titt og ofte til Skandinavia, og særlig Norge for eksempel på hvordan de kan klare seg uten unionen. Men som Niall Ferguson sa på Newsnight i går så er det nok Slovakia et mer relevant eksempel på hvor lite og ubetydelige de vil bli.

Forøvrig må jeg jo si jeg skjønner frustrasjonen i Skottland godt. De må leve med og styres av en gjennomgående råtten Tory Goverment og Skottland er tross at et land nesten kjemisk fritt for Conservatives. Ikke har de UKIP heller. Utviklingen i Storbritannia de siste årene har virkelig vært helt forferdelig. Alle de kuttene og nedbyggingen av offentlig sektor som Thatcher bare kunne drømme om skjedde ironisk nok akkurat når dama døde. Skottene har en helt annen "rød" mentalitet. De er genuint opptatt av å ha et NHS osv. Mange stemmer nå ja til uavhengighet fordi de helt har gitt opp troen etter to perioder med Tory + Lim Dems. Og ikke er det stor sjangs for at Labour får tilbake makta heller så lenge de har en leder som ingen kan ta alvorlig.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat