Vis enkelt innlegg
Gammel 21-07-20, 14:03   #19
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hundeeiere: Hvordan har dere valgt rase?

Første hund var en liten blandingshund. Blanding av puddel og bichon frisé -ikke planlagt avl, men nabohunder som hadde stukket av sammen Den var helt super til vår familie da -med to små barn. En langbeint, røytefri hund med et fantastisk godt gemytt. Han elsket joggeturer og lange fjellturer, men tålte også å bare sysselsette seg selv i hagen. Lettdressert, og bjeffet ikke.

Min hund nr 2 og 3 har vært engelsk setter. Svigerfar har drevet seriøs oppdrett og jaktkonkurranser av rasen siden 70-tallet, og har hatt både nordiske og europeiske championer, så mannen var helt sikker på at han ville ha den rasen. Både han og jeg jakter, fortrinnsvis fugl, så vi ville uansett ha en fuglehund.
Engelsk settere tror jeg må være noe av det beste man kan ha som familiehund. Som veterinæren her sa: hun har aldri i sin 40-årige karriere møtt en engelsk setter som ikke har hatt godt gemytt. Både den forrige hunden vår, en svær hannhund, og nåværende, liten tispe, har vært særdeles "blide". Elsker barn, andre dyr og alle mennesker. Kan herjes med, eller koses med. Bjeffer ikke i det hele tatt. Tåler superlange turer, men tåler også helt fint å gjøre ingenting. Mange har en feilaktig oppfatning om at de er så veldig rastløse og krever ekstremt mye. Det gjør de ikke, men de har veldig "av og på knapp" på energi. Fulle av hopp og sprett ute, rolige inne.
Eneste negative med en engelsk setter, er at de røyter. Jeg synes også det kan være vanskelig å få dem til å gå pent og dannet i bånd lenge av gangen. Hun vi har nå må ha muntlig korreks for å gå pent altfor ofte (men hun er bare 2 år, så kanskje blir det bedre)

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat