Vis enkelt innlegg
Gammel 21-07-20, 09:06   #7
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hundeeiere: Hvordan har dere valgt rase?

Vi valgte hund utfra størrelse (pøbelprinsessen var 9 da vi kjøpte den første hunden), aktivitetsnivå og pelstype. Vi ønsket en hund som også niåringen kunne håndtere på tur, fordi hun ønsket seg så veldig en hund. Det er endel allergi i familien, så vi ønsket en ikke-røytende rase, da de ofte er mindre allergifremkallende enn hunder med vanlig pels.

Vi valgte bichon havanais, og er virkelig superfornøyd med valget. De er morsomme, vennlige, snille og aktive hunder. De orker lange turer, men klarer seg fint med en tur i hagen hvis vi ikke har tid eller yst på lang tur. De er lette å oppdra, og elsker å lære seg triks, så det er fort gjort å lære dem en masse unyttige kunster som å danse på to ben, rulle rundt og spille død og sånn. die elsker folka sine og begge mine er alltid rett i hælene på meg. oen hevder at rasen ikke skal bære alene hjemme, men det har ikke vært noe problem med våre hunder.

De har mye pels, og det er mye pelsstell hvis man velger å ha dem i fullpels. Jeg har akkurat snauet ned mine to med frisørsaks, fordi de har løpt rundt ute på hytta hele dagen i en måned uten annet enn overflatisk børsting av pels, og resultatet ble floker jeg ikke orker å gre ut. Det er viktig å velge oppdretter med omhu - rasen er blitt veldig populær, så det er mange som vil ha en havanais for tiden. Jeg kjenner et par oppdrettere som jeg kan anbefale på det varmeste - seriøse folk som kun avler på foreldre som er helt friske, helsesjekken og premiert. Havanais er i utgangspunktet en sunn rase som lever lenge - mange til langt inn i tenårene.

Det finnes forøvrig flere ulike sveitsiske sennen-hunder. Feks grosser schweitser sennen og entlebucher sennen - jeg kjenner en som driver oppdrett av slike. Kan sende deg navnet på PM, hvis du vil.

Og så kan man selvsagt kjøpe blandingshund. I så fall ville jeg unngått designhunder - og de som tar seg mer betalt for en blandingshund enn for en renraset. En blandingshund vil ha med seg egenskaper fra rasene den er satt sammen avhør sette seg inn i de rasene som er aktuelle. En hund er blir ikke friskere av å blandes med en annen rase, en hund har best forutsetning for å være frisk når foreldrene er det.

Vanlig pris for en renraset hund i min rase er 18 000 for en registert hund uten avlssperre. Andre raser kan koste noe mer, men ta kontakt med raseklubben i NKK eller snakk med folk som har peil - det er flere her inne som driver opprett - og hør hva som er normal pris.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat