Vis enkelt innlegg
Gammel 09-01-22, 21:16   #72
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bak et superenkelt brød

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Jeg lager helt basic eltefritt brød med lyst hvetemel, salt, vann og tørrgjær, og steker i varm jerngryte. Ungene elsker det, inkludert den ekstremt småspiste, så jeg tør knapt å eksperimentere. Går det like fint å bruke fullkornhvetemel for å få brødet like fluffy, eller vil det ødelegge hele greia? Poenget er nok at det får den fine, porøse innmaten samtidig som at skorpen er sprø, og et mer kompakt brød ville neppe slått an like godt.

Tips? Jeg bruker 500 gram hvetemel og 400 gram vann, samt salt og veldig lite tørrgjær, og deigen hever stort sett i 18-24 timer.

Har byttet ut deler av melet med sammalt eller noe annet jeg har, og det blir ikke det samme. Sunnere, men jeg synes ikke det blir like «bra». Har inntrykk av at det suger mer væske når det er grovt i, men har ikke knekt koden for å balansere. Det hender jeg gjør det likevel, da. Men får mest velsmakende og vellykket resultat med kun hvetemel.

Edit: ser Magica nevner grovbakst-melet, da jeg erstattet litt av hvetemelet med det, skjedde det samme. Fikk ikke like mye skryt for godt brød.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat