Vis enkelt innlegg
Gammel 25-12-19, 10:03   #33
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: OK med gjenbruk av gammel pels

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg har ikke peiling selv, og ser på ingen måte forskjell på ulike dyr, fake og uekte eller andre ting, og velger derfor å velge bort alt som kan minne om pels fordi jeg mener det sender et signal jeg ikke er interessert i å sende. Etisk og miljømessig mener jeg pels og skinn fra dyr vi bruker til mat er helt topp, men jeg ville likevel ikke brukt feks en kaninpels fra gården til svigers, pga. signalene.

Uten at jeg egentlig vet, tror jeg det er ekstremt få som ser forskjell.

Helt ærlig. Det blir jo veldig feil. Pels har mange gode egenskaper og pels fra husdyr og pels fra ville dyr er et flott og nesten uslitelig materiale. Som ofte erstattes med plastbaserte produkter for å få samme egenskap. Å bruke pels er ikke feil. Å oppdrette pelsdyra på en skikkelig ugrei måte er feil. Men det blir et uendelig regnestykke om man skal ekskludere all pels. Og nei, jeg tror heller ikke mange ser forskjell ved et øyekast nei. Mye fake pels må man undersøke svært nøye før man vet om den er fake eller ekte.
Vi har flere pelskåper av ulv/hund som er over 100 år gamle. Disse ser man greit at ikke er mink/rev. Men skulle vi hatt et sikkert svar på om de var hund eller ulv måtte vi tatt DNA analyse.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat