Vis enkelt innlegg
Gammel 06-03-19, 10:27   #13
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva vet vi om ungdommenes språkbruk?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Her har jeg brukt konseptet "Tordentale" som jeg sparer til enkelte, viktige ting. Det har vel gått langs disse linjene her, da gjerne trigget av en nyhetssak, som i går, eller at jeg har overhørt noen si noe sånt: "Jeg skal LOVE dere, at om jeg hører dere snakke til noen med sånne ord, eller noen forteller meg at dere har gjort det - bitch, hore, homo, retard... - da blir det så inn i HAMPEN MÅNELYST her! Det er så totalt uakseptabelt! VET DERE hva det betyr?" Og så får de en utledning om ordet bitch og hvordan det brukes og hva "hore" egentlig betyr og hvorfor det er så uakspetabelt å bruke som skjellsord og om hva de tror folk som er skeive eller tror de kanskje er det, føler når de hører homo brukt som skjellsord, osv osv.

Min tordentale er mye enklere, jeg bare sier at hvis jeg hører dem bruke slike ord så sender jeg dem til tante for foredrag om hvorfor det er feil.

Neida. Jeg har gjort akkurat det samme, jeg har forklart hvorfor slike ord er så langt unna å være greit og sagt at om jeg noensinne hører at de bruker det eller blir fortalt at de har brukt det så kommer det til å bli så månelyst at de ikke vil vite det.

Eldstemann har noen saftutrykk av noen banneord, og de kommer av og til frem når han gamer. Jeg har gitt klar beskjed om at så lenge han er i nærheten av meg og jeg kan høre det kan han glemme å komme unna med slik språkbruk, selv om det bare er "vanlig" banning. Han har gått på noen blemmer, men har lært å moderere det når han er blant folk man ikke banner rundt (som besteforeldre, lærere etc).

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat