Vis enkelt innlegg
Gammel 03-06-20, 15:56   #13
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matreiser m.m. - årets hjemmesommer

Jeg kan bidra med ett land til, Sveits, nærmere bestemt den tysktalende delen.

Drøm deg bort til vakre alpelandsbyer og se "Heidi" eller la deg forskrekke av "North Face". Alpene er uansett en stor og viktig del av den sveitsiske identiteten.

Du kan ta en virtuell tur gjennom Sveits eller for eksempel besøke Zürich


(Kilde: youtube.com)


Jeg er særlig glad i Zürich, Zermatt, St. Moritz og Davos. Jeg er ingen ekspert på landet, men har bodd i Zürich, så spør meg gjerne om du lurer på noe. Du kan ta en kikk innenfor dørene på ETH, der Einstein og mannen min har studert, uten sammenlikning for øvrig.

Er du i Zürich anbefaler jeg å besøke restauranten Zeughauskeller. Er jeg der spiser jeg Nüsslisalat med egg, Zürcher geschnetzeltes med røsti og har jeg ikke plass til dessert der, går jeg over gata til det berømte konditoriet Sprüngli og kjøper Luxemburgerli eller verdens beste makroner om du vil.

Jeg skal prøve meg på noen oppskrifter her som jeg heter fra Betty Bossi, Sveits' svar på Ingrid Espelid Hovig, selv om dette er et kokebokforlag og ikke en person:

Nüsslisalat med egg til fire stykker:

Feldsalat, ca. 250 gram
4 hardkokte egg
(Sprøstekt bacon)

Dressing:

6 ss olivenolje
3 ss hvit balsamico
2 ts sennep, jeg ville brukt Dijon-sennep
3 ts kvedegele, ikke helt det samme, men jeg tror eplegele kan gjøre nytten, ev. bare litt sukker
3 ss melk
Litt tørket basilium
Salt og pepper etter smak


Zürcher geschnetzeltes med røsti, til fire personer:

800 gram kalvefilet i avlange biter (tenk biffsnadder)
1 ss mel
Smør til steking
1 lite ts salt
Pepper

1 finhakket løk
200 gram sjampinjong i tynne skiver
1 dl hvitvin
2,5 dl kremfløte
1 dl kjøttbuljong
1 ss Maizena
Salt og pepper
3 ss bladpersille, hakket

Smelt smøret og stek kjøttet porsjonsvis, ca. tre minutter per porsjon, strø over litt mel. Hold kjøttet varmt.

Surr løken og ha deretter i sjampinjong og la dette steke i ca. fem minutter. Ha så in vinen og la den koke nesten inn. Ha deretter i fløte, buljon og Maizena. Reduser varmen og la det koke i ca. tre minutter. Ha så i krydder. Deretter kjøttet og halvparten av persillen. Bruk resten av persillen når maten anrettes.


Røsti:

En kilo kokefaste poteter
Smør til steking.
Salt

Kok potetene og la dem bli kalde. Skrell og riv dem grovt. Ha på litt salt. Varm smøret i en stor stekepanne og ha i potetene. La dem steke i ca. fem minutter. Deretter formes potetene til en stor, flat kake som ikke røres mer i. La dem stå på middels varme i ca. 15 minutter. Legg på lokk og vend pannen på hodet slik at røsti-kaken kan snus, skli tilbake i pannen og steke på den andre siden. Stek videre i ca. 15 minutter uten lokk.

Det er ikke vanlig å servere med ytterligere grønnsaker til, man spiser alltid en salat først.

Til dessert foreslår jeg en Engadiner (eller Bündner) nusstorte:


300 g mel
125 g sukker
1 klype salt
175 g smør, kaldt og i biter
1 Egg sammenpisket
250 g sukker
3 ss vann
300 g valnøtter, grovhakket
2 dl Kremfløte
3 ss flytende honning

Slik gjør du

Mørdeig: mel, sukker og salt blandes i en bolle. Ha i smør og gni sammen til det blir kornete/smuldrete. Ha i egget og bland deigen sammen. Ikke elt. Trykk deigen flat, dekk den og sett kaldt i 30 minutter.

Del deigen i tre og kjevl ut 1/3 av deigen med litt mel til å passe i bunnen av kakeforma, en 24 cm springform. Legg deigen på bakepapir, dekk den og sett kaldt.

Ta en ny tredjedel og kjevl ut også denne til å passe bunnen av kakeforma. Legg i bunnen og sett på kanten.

Rull så den siste tredjedelen til en lang pølse, ca. 60 cm og legg den langs kanten i forma. Trykk deigen oppover kantene, ca. 4 cm høyt. Bruk en gaffel til å prikke bunnen tett i tett og sett forma kaldt.

Kok opp sukker og vann i en kjele. Skru ned varmen og beveg litt på kjelen mens innholdet får koke til en lysebrun karamell. Ta kjelen av plata og bland inn nøttene. Ha så i fløte og småkok på lav varme til karamellen har løst seg opp i fløten. Dette tar ca. 10 minutter. Ha i honning til slutt og avkjøl.

Bre den avkjølte blandingen i bunnen av forma. Brett deigen som er trykt oppover kanten ned og pensle med vann. Sett kaldt. Prikk deiglokket, den første tredjedelen, legg det så på kaka og bruk gaffelen til å trykke lokket godt ned langs kanten.

Forvarm stekeovnen til 200 grader og stek kaka på nest nederste rille i ca. 40 minutter. La kaka avkjøle litt i forma, fjern deretter kanten og skyv kaka over på ei rist. Avkjøl.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)

Sist redigert av Nenne : 03-06-20 kl 18:46. Årsak: Oversatte kakeoppskriften
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat