Tråd: Hijab
Vis enkelt innlegg
Gammel 14-09-17, 11:00   #16
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er ikke enig med Lille My, og jeg syns ikke sømmelighetskravet som hijaben representerer er uproblematisk. Selv om jeg mener det er åpenbart at hver enkelt skal kunne velge hodeplagget sitt selv (men ha synlig ansikt), så er det også åpenbart at summen av de "personlige" valgene legger noen føringer på oss som helhet. På samme måte som at jenter med six-pack og silikon gjerne må ha lov til å kle på seg en bikini og legge seg på et bilpanser, men det at kvinner systematisk brukes til pynt på den måten, er problematisk totalt sett.

Jeg syns dette bildet er ganske illustrerende for begge problemstillinger: Når du dekker hode og kropp så grundig at det åpenbart er upraktisk, av sømmelighetshensyn, så legger det føringer for andre muslimske kvinner om sømmelighet. Når de andre spillerne dels pålegges og dels "velger" å spille i mikrotruser, slik at man skal kunne zoome inn på rumpa deres under kampen og selge masse annonser pga det, så er det noe som påvirker flere enn hun ene som syns det er greit at rumpa hennes er på tv.

Ja, de problemstillingene du tar opp er jeg enig i på et generelt grunnlag. Men da er det det man må diskutere. Det som blir diskutert er hijab i særdeleshet, som om det er mye verre enn alt annet vi presses inn i, som vi tror er frivillig.

Jeg synes det er veldig mye i vår egen kultur som det er verdt å diskutere før man problematiserer bruken av hijab hos voksne, muslimske kvinner. Og jeg tror at de som er ivrigst i hijabdiskusjonen bruker kvinnefrigjøring og likestilling som vikarierende argumentasjon for å innskrenke friheten til muslimer. Det er en grunn til at det er nettopp hijab som får fokus og blir debattert, og ikke annet som vi presses inn i. Mange av de jeg ser er veldig motstander av hijab er de samme som mener at "la nå jenter være jenter og gutter være gutter", i diskusjoner om kjønnsspesifikke leker og klær, og som gjerne er medlemmer i Mannegruppa Ottar. De er kun opptatt av hijab, alt annet som måtte være kvinneundertrykkende gir de blanke blaffen i. De er generelt opptatt av valgfrihet på alle andre områder, for kontantstøtte, mot fedrekvote, for hver familie må jo få velge det som passer dem best. Det er derfor jeg mener hijabdebatten er oppkonstruert. Man kunne tatt tak i så utrolig mange andre problemstillinger som innskrenker kvinners rettigheter og frihet, som utgjør et mye større problem i samfunnet, som ikke er like synlig, konkret, og kun angår muslimer. Hijaben blir hauset opp, og det er det en grunn til.

Hvis man sluttet å diskutere hijab, og begynte å løse opp i de virkelige problemene, så ville trolig hijaben forsvinne helt av seg selv.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat