Tråd: Hijab
Vis enkelt innlegg
Gammel 14-09-17, 10:16   #9
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Jeg er i stor grad på linje med Lille*My.
Jeg har forståelse for små jenter som vil likne på mamma og bestemor og tante. Men akkurat som at min 7-åring ikke får gå med lebestift eller bh på skolen (ja, vi har hatt diskusjonen), så skulle jeg ønske at andre foreldre kunne satt foten ned for selvvalgt barnehijab. Våre barn går på en skole med 25 % med annen språklig bakgrunn, og barna med hijab skiller seg veldig ut. Dette er også barn som ellers har de strengeste reglene for hva de fåpr delta på, men om det er normer eller økonomi skal jeg ikke mene for mye om (men de møter feks opp i hageselskap med grill uten å få spise pga faste eller uten å få løpe i spreder).

I serien Sult som NRK hadde rundt ramadan forteller en tenåring hvordan hun ble mer inkludert i somalisk kvinnemiljø da hun begynte med hijab (moren brukte ikke). At folk holdes utenfor sosialt uten hijab er jo noe som i stor grad fjerner det selvvalgte rundt plagget for enkelte.

Sånn ellers synes jeg fint man kan bruke hijab på tv (men greit sat nyhetsopplesere ikke får lov), og jeg ser ikke på det annereldes enn sikh-menn med turban. Helt greit for meg.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat