Tråd: Hijab
Vis enkelt innlegg
Gammel 14-09-17, 10:08   #8
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Jeg synes også at Lille My sier det bra.

Jeg har problemer med å se at voksne kvinner som av eget ønske bruker hijab er et stort problem. Ja, vi har kjempet for retten til å ikke dekke oss til, men det gir oss ikke rett til å nekte andre å dekke seg til dersom de ønsker det. All tvang i denne sammenhengen er selvsagt en helt annen sak.

Og alle som prøver å si at Iman Meskini skjuler sitt utseendet fordi vi ikke ser håret hennes bør lese intervjuet i Coustume.

Jeg bor i et strøk der det er forholdsvis mange som bruker hijab, men der vi ser lite barnehijab. Jeg er enig i at jeg skulle ønske at barn ikke brukte så tydelige religiøse symboler. Men likevel mener jeg at det viktigste er at vi sørger for at jenter og kvinner får utdanning og jobbmuligheter som setter dem i stand til å ta egne valg, så jeg er ikke for et forbud. Den muslimske jenten jeg har kjent som i størst grad ble nektet å delta på fritidsaktiviter gikk for øvrig ikke med hijab, så det er ingen nødvendig sammenheng.

Jeg leste et intervju med Faten (fra NRK) som sa at hun selv hadde begynt å bruke hijab som åtteåring mot sine foreldres ønske, fordi hun ønsket å kle seg som sin mor. Selv ville hun prøve å nekte en datter å gjøre det før hun kom litt opp i tenårene.

Jeg husker fremdeles en ganske søt samtale mellom tre fotballjenter bak i bilen min for noen år siden. Ca 12 år gamle, alle muslimer og ingen som brukte hijab. Men de hadde tydeligvis begynt å diskutere det. De hadde prøvd mamma sin, syntes det var litt fint, men samtidig var det litt varmt, og de visste ikke helt hva de ville velge. De er nå blitt 16 og de to jeg fremdeles ser dekker nå håret under Ramadan, men ellers ikke.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat